2024. Выпуск 6 (61) (ноябрь-декабрь)

Выпуски журналов 2024. Выпуск 6 (61) (ноябрь-декабрь)

Современные социокультурные практики: изучаем, анализируем, проектируем ГЕНДИНА Н.И., КОСОЛАПОВА Е.В. ЦЕННОСТНЫЕ ОРИЕНТАЦИИ И ОТНОШЕНИЕ СТУДЕНТОВ ПОКОЛЕНИЯ Z К ДЕЯТЕЛЬНОСТИ В ИНФОРМАЦИОННОЙ СРЕДЕ. ЧАСТЬ 1. МЕТОДИКА ИССЛЕДОВАНИЯ

Раскрываются особенности цифрового поколения в контексте теории поколений. Анализируются вызовы и риски, вызванные технологизацией и цифровизацией, массовой сетевой коммуникацией сферы образования. Приводится методика опроса «Мои ценностные ориентации и отношение к деятельности в информационной среде» студентов 1 и 4 курсов библиотечно-информационного факультета Московского государственного института культуры. Дается характеристика состава (возрастного, гендерного) и уровня образования респондентов.

Ключевые слова: цифровое поколение, поколение Z, студенты, опрос, ценностные ориентации, информационная среда, информационная культура, цифровизация образования

GENDINA N.I., KOSOLAPOVA E.V. VALUE ORIENTATIONS AND ATTITUDE OF STUDENTS OF GENERATION Z TO ACTIVITIES IN THE INFORMATION ENVIRONMENT. PART 1. RESEARCH METHODOLOGY

The features of the digital generation in the context of generational theory are revealed. The challenges and risks caused by technologization and digitalization, mass network communication in the field of education are analyzed. The survey methodology "My value orientations and attitude to activities in the information environment" of 1st and 4th year students of the Library and Information Faculty of the Moscow State Institute of Culture is presented. The characteristics of the composition (age, gender) and educational level of the respondents are given. Keywords: digital generation, generation Z, students, survey, value orientations, information environment, information culture, digitalization of education

Библиотечные и информационные кадры: подготовка, управление, развитие ГЕНДИНА Н.И., КОСОЛАПОВА Е.В. ЦЕННОСТНЫЕ ОРИЕНТАЦИИ И ОТНОШЕНИЕ СТУДЕНТОВ ПОКОЛЕНИЯ Z К ДЕЯТЕЛЬНОСТИ В ИНФОРМАЦИОННОЙ СРЕДЕ. ЧАСТЬ 2. РЕЗУЛЬТАТЫ ОПРОСА СТУДЕНТОВ БИБЛИОТЕЧНО-ИНФОРМАЦИОННОГО ФАКУЛЬТЕТА МГИК

Характеризуются отличительные черты, проблемы развития когнитивных способностей и ценностные установки поколения Z. Приводятся результаты опроса «Мои ценностные ориентации и отношение к деятельности в информационной среде» студентов 1 и 4 курса библиотечно-информационного факультета Московского государственного института культуры.   Приводятся рекомендации педагогам и библиотекарям по формированию информационной культуры представителей поколения Z.

Ключевые слова: поколение Z, ценностные ориентации, информационная среда, Московский государственный институт культуры, результаты опроса

GENDINA N.I., KOSOLAPOVA E.V. VALUE ORIENTATIONS AND ATTITUDE OF STUDENTS OF GENERATION Z TO ACTIVITIES IN THE INFORMATION ENVIRONMENT. PART 2. THE RESULTS OF THE SURVEY OF STUDENTS OF THE LIBRARY AND INFORMATION FACULTY OF MGIK

The distinctive features, problems of cognitive abilities development and value attitudes of generation Z are characterized. The results of the survey "My value orientations and attitude to activities in the information environment" of 1st and 4th year students of the Library and Information Faculty of the Moscow State Institute of Culture are presented. Recommendations are given to teachers and librarians on the formation of information culture of representatives of generation Z.

Keywords: generation Z, value orientations, information environment, Moscow State Institute of Culture, survey results

Информационные ресурсы. КОВАЛЕВСКАЯ С.А. АНАЛИЗ ПРЕДСТАВЛЕННОСТИ МЕТОДИЧЕСКОЙ РАБОТЫ НА ОФИЦИАЛЬНЫХ САЙТАХ РЕСПУБЛИКАНСКИХ БИБЛИОТЕК

Статья представляет результаты проведенного автором исследования официальных сайтов 24 центральных библиотек республик, входящих в состав Российской Федерации.  Предметом исследования выступила методическая деятельность республиканских библиотек и её представление на их официальных сайтах.

Ключевые слова: библиотека, методическая деятельность библиотеки, центральная библиотека региона, официальный сайт библиотеки.

KOVALEVSKAYA S.A. ANALYSIS OF THE REPRESENTATION OF METHODOLOGICAL WORK ON THE OFFICIAL WEBSITES OF REPUBLICAN LIBRARIES

The article presents the results of the author's research of the official websites of 24 central libraries of the republics that are part of the Russian Federation. The subject of the study was the methodological activities of the republican libraries and their presentation on their official websites.

Keywords: library, methodological activities of the library, the central library of the region, the official website of the library.

Книжная культура: история и современность. БЕРЕЗИНА А.В., КУЛАКОВА А.В. ПОДРОСТКОВЫЙ ЧИТАТЕЛЬСКИЙ КЛУБ: ПУТЕШЕСТВИЕ ИЗ КНИГИ В КНИГУ

Статья посвящена особенностям читательского клуба для подростков и специфике клубной работы с этой возрастной категорией. Авторы статьи описывают правила и принципы проведения встреч в подростковом читательском клубе, приводят основные направления, виды деятельности, активностей и практик работы в рамках подросткового читательского клуба.

Ключевые слова: чтение, литература, подростки, читательский клуб, активности и практики

BEREZINA A.V., KULAKOVA A.V. TEENAGE READING CLUB: A JOURNEY FROM BOOK TO BOOK

The article is devoted to the peculiarities of the reading club for teenagers and the specifics of club work with this age group. The authors of the article describe the rules and principles of holding meetings in a teenage reading club, provide the main directions, types of activities and practices of work within the framework of a teenage reading club.

Keywords: reading, literature, teenagers, reading club, activities and practices

Педагогические проблемы библиотечно-информационных наук. БОРОНИНА Н.В. ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ МОДЕЛЬ ИНТЕЛЛЕКТУАЛЬНО-РАЗВИВАЮЩЕЙ И НАУЧНО-ПРОСВЕТИТЕЛЬСКОЙ СРЕДЫ НАУЧНОЙ БИБЛИОТЕКИ: РЕЗУЛЬТАТЫ АПРОБАЦИИ

В статье представлены результаты опытно-экспериментальной апробации авторской педагогической модели интеллектуально-развивающей и научно-просветительской среды (ИРНП-среды) научной библиотеки. Исследование направлено на изучение педагогического потенциала научных библиотек. Поставлена задача готовности библиотечных сотрудников применять интеллектуально-развивающую и научно-просветительскую деятельности в качестве педагогического инструмента.

Ключевые слова: интеллектуально-развивающая и научно-просветительская деятельность, ИРНПД, интеллектуально-развивающая и научно-просветительская среда, ИРНП-среда, научная библиотека, социально-педагогический потенциал научной библиотеки, кадры научных библиотек

BORONINA N.V. THE PEDAGOGICAL MODEL OF THE INTELLECTUAL-DEVELOPING AND SCIENTIFIC-EDUCATIONAL ACTIVITY OF THE SCIENTIFIC LIBRARY: THE RESULTS OF THE APPROBATION

The article presents the results of experimental testing of the author's pedagogical model of the intellectual-developing and scientific-educational environment of the scientific library. The research is aimed at studying the pedagogical potential of scientific libraries. The task of the library staff's readiness to use intellectual development and scientific and educational activities as a pedagogical tool is set.

Кeywords: intellectual-developing and scientific-educational activity, the intellectual-developing and scientific-educational environment, scientific library, socio-pedagogical potential of the scientific library, scientific library staff

Информационные технологии в культуре и образовании. ОВЧИННИКОВА С.О. ТЕНДЕНЦИИ РАЗВИТИЯ ЭЛЕКТРОННОГО ОБРАЗОВАТЕЛЬНОГО РЕСУРСА КАК ЦИФРОВОЙ УЧЕБНОЙ КНИГИ В КОНТЕКСТЕ ТРАНСФОРМАЦИИ СОВРЕМЕННОГО ОБРАЗОВАНИЯ

Статья посвящена анализу тенденций развития электронных образовательных ресурсов как цифровых учебных книг в условиях трансформации современного образования. В статье рассматривается термин «электронный образовательный ресурс» в контексте социально-коммуникативной системы книги. Электронный образовательный ресурс в рамках исследования трактуется как информационный объект, совмещающий характеристики электронного документа и инструмента обучения. В статье обозначаются педагогические принципы и дидактические особенности учебных изданий, способствующие формированию личности обучающегося, а также требования к содержанию, структуре и визуализации электронных образовательных ресурсов. Особое внимание уделено возможностям электронных образовательных ресурсов в цифровой среде, где использование интерактивных инструментов, геймификации и персонализированной поддержки позволяет стимулировать критическое мышление, самостоятельность и ответственность учащихся. Отмечаются ключевые аспекты интеграции цифровых технологий в образовательный процесс, включая персонализацию обучения, интерактивность, мультимедийность, инклюзивность и использование аналитики. Подчеркивается значимость соблюдения книговедческих стандартов и дидактических принципов для повышения качества электронных образовательных ресурсов.

Ключевые слова: электронные образовательные ресурсы, цифровая учебная книга, проектировании электронных образовательных ресурсов, книговедческие стандарты, интерактивность, мультимедийность, персонализация обучения, дистанционное обучение, гибридное образование.

OVCHINNIKOVA S.O. TRENDS IN THE DEVELOPMENT OF AN ELECTRONIC EDUCATIONAL RESOURCE AS A DIGITAL EDUCATIONAL BOOK IN THE CONTEXT OF THE TRANSFORMATION OF MODERN EDUCATION

The article is devoted to the analysis of trends in the development of electronic educational resources as digital educational books in the context of the transformation of modern education. The article discusses the term "electronic educational resource" in the context of the social and communicative system of the book. The electronic educational resource in the framework of the study is interpreted as an information object combining the characteristics of an electronic document and a learning tool. The article outlines the pedagogical principles and didactic features of educational publications that contribute to the formation of a student's personality, as well as the requirements for the content, structure and visualization of electronic educational resources. Special attention is paid to the possibilities of electronic educational resources in a digital environment, where the use of interactive tools, gamification and personalized support can stimulate critical thinking, independence and responsibility of students. The key aspects of the integration of digital technologies into the educational process are highlighted, including the personalization of learning, interactivity, multimedia, inclusivity and the use of analytics. The importance of observing book standards and didactic principles for improving the quality of electronic educational resources is emphasized.

Keywords: electronic educational resources, digital educational book, designing electronic educational resources, book standards, interactivity, multimedia, personalization of learning, distance learning, hybrid education.

В смежных науках. ЛОПАТИНА Н.В., СЕРДЮК О.О. СФЕРА КУЛЬТУРЫ В ФОКУСЕ ИНТЕЛЛЕКТУАЛЬНОЙ СОБСТВЕННОСТИ

Статья посвящена изучению практики регистрации прав интеллектуальной собственности в сфере культуры. Поставлена проблема результаты интеллектуальной деятельности в сфере культуры, не относящиеся к авторским и смежным правам, которые могут рассматриваться в качестве объекта интеллектуальной собственности. Определены основные группы объектов интеллектуальной собственности, которые создаются в сфере культуры, приведены примеры зарегистрированных объектов. Намечены задачи развития компетенций в сфере интеллектуальной собственности у студентов вузов культуры.

Ключевые слова: культура, интеллектуальная собственность, база данных, программа для ЭВМ, компетенции в сфере интеллектуальной собственности.

LOPATINA N.V., SERDYUK O.O. THE SPHERE OF CULTURE IN THE FOCUS OF INTELLECTUAL PROPERTY

The article is devoted to the study of the practice of registration of intellectual property rights in the field of culture. The problem is posed by the results of intellectual activity in the field of culture, which are not related to copyright and related rights, which can be considered as an object of intellectual property. The main groups of intellectual property objects that are created in the field of culture are identified, and examples of registered objects are given. The tasks of developing competencies in the field of intellectual property among students of cultural universities are outlined.

Keywords: culture, intellectual property, database, computer program, competence in the field of intellectual property.

События, персоналии, рецензии, обзоры. ЕВДОКИМОВА Л.В. «ТЕАТРАЛЬНАЯ КНИГА МЕЖДУ ПРОШЛЫМ И БУДУЩИМ». XVI МЕЖДУНАРОДНЫЕ НАУЧНЫЕ ЧТЕНИЯ В РГБИ

Публикация посвящена проведенным Российской государственной библиотекой искусств 27-28 ноября 2024 г.  XVI Международным научным чтениям «Театральная книга между прошлым и будущим». Автор дает анализ тематики проведенной конференции.

Ключевые слова: Российская государственная библиотека искусств, конференция, театральная книга.

EVDOKIMOVA L.V. "THE THEATRICAL BOOK BETWEEN THE PAST AND THE FUTURE". XVI INTERNATIONAL SCIENTIFIC READINGS AT THE RUSSIAN STATE LIBRARY

The publication is dedicated to the XVI International Scientific Readings "The Theatrical Book between the Past and the Future" held by the Russian State Library of Arts on November 27-28, 2024. The author provides an analysis of the topics of the conference.

Keywords: Russian State Library of Arts, conference, theatrical book.