2020. Выпуск 4 (37) (июль-август)

Выпуски журналов 2020. Выпуск 4 (37) (июль-август)

КНИЖНАЯ КУЛЬТУРА: ИСТОРИЯ И СОВРЕМЕННОСТЬ. БОНЧ-БРУЕВИЧ С.В. ЭВОЛЮЦИЯ ТЕОРЕТИЧЕСКОГО ОСМЫСЛЕНИЯ ФЕНОМЕНА ЧТЕНИЯ В СОЦИАЛЬНЫХ, ГУМАНИТАРНЫХ И ИНФОРМАЦИОННЫХ НАУКАХ

В статье рассмотрен вопрос теоретического междисциплинарного изучения чтения. Представлен историографический аналитический обзор основных концепций, составляющих основу общей теории чтения. Выявлены концепции, доказывающие необходимость общей теории чтения как новой научной дисциплины в системе библиотечно-информационных наук. Прослежена эволюция трактовок понятия чтения и его теоретического осмысления в различные эпохи. Выявлены наиболее значимые направления изучения чтения в социальных, гуманитарных и информационных науках. Даётся научный анализ современных работ по вопросам чтения, авторами которых являются Ю.П. Мелентьева, Н.А. Стефановская, Т.Г. Галактионова, Л.Н. Чернышева. Утверждается необходимость полипарадигмального подхода в изучении чтения. Доказывается значение общей теории чтения для программ поддержки чтения, разработки стратегических инициатив в области социокультурного проектирования.

Ключевые слова: эволюция чтения, феномен чтения, теоретическое осмысление, поддержка чтения, теоретико-методологические инструменты.

 S.V. BONCH-BRUEVICH

EVOLUTION OF THEORETICAL UNDERSTANDING OF THE PHENOMENON OF READING

IN SOCIAL SCIENCES, HUMANITIES AND INFORMATION SCIENCES

 

The article deals with the issue of theoretical interdisciplinary study of reading. A historiographical analytical review of the basic concepts that form the basis of the General theory of reading is presented. The concepts proving the necessity of the General theory of reading as a new scientific discipline in the system of library and information Sciences are revealed. The evolution of interpretations of the concept of reading and its theoretical understanding in different epochs is traced. The most significant directions of studying reading in social, humanitarian and information Sciences are revealed. The scientific analysis of modern works on reading, the authors of which are Yu. p. Melentyeva, N. A. Stefanovskaya, T. G. Galaktionova, L. N. Chernysheva. The necessity of polyparadigmatic approach in the study of reading is stated. The importance of the General theory of reading for reading support programs, the development of strategic initiatives in the field of socio-cultural design is proved.

Key words: evolution of reading, reading phenomenon, theoretical understanding, reading support, theoretical and methodological tools.